...
Oslo universitetssykehus (OUS) brøt ventelistegarantien 7.065 ganger i 2011. Det utgjør rundt 12,5 prosent av sykehusets pasienter. Foto: Terje Pedersen, ANB

7.000 brudd på garantien

Oslo universitetssykehus (OUS) brøt ventelistegarantien 7.065 ganger i 2011.

Publisert 07.03.2012 kl 18:03 Oppdatert 07.03.2012 kl 18:54

Tips en venn på e-post:

Det utgjør rundt 12,5 prosent av sykehusets pasienter.

Flertallet av pasientene som opplevde at sykehuset brøt fristen for behandlingsstart, fikk tilbud om behandling ved sykehuset etter fristen, skriver OUS i en pressemelding.

– Antallet fristbrudd reflekterer nok sykehusets rolle som det desidert største behandlingsmiljøet i Norge. Vi hadde om lag 1,2 millioner pasientmøter i 2011, sier Bjørn Erikstein, administrerende direktør ved OUS.

Han mener at antallet brudd på behandlingsfristen verken er bedre eller dårligere enn ved andre sykehus, og understreker at sykehusets mål er null fristbrudd.

– Vi satte allerede i 2011 i gang tiltak for å redusere antall fristbrudd. Ventetider og fristbrudd var og er tema på hvert eneste oppfølgingsmøte jeg har med klinikklederne. Sykehusets mål er null fristbrudd. Så må vi se hvor raskt vi klarer å nærme oss dette målet, sier Erikstein.

244 pasienter som opplevde brudd på ventelistegarantien, kontaktet Helfo for å få bistand. Av disse klarte OUS å få plass til 228 i sitt eget behandlingstilbud mens 16 pasienter fikk tilbud fra andre sykehus. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

– Snøscooter er en naturlig del av friluftslivet

Professor mener at seks tidligere miljøvernministre prøver å gi inntrykk av at det kun er skigåere som nyter friluftslivet.

...

Den gangen Sunndal slo Brann

Brann ble ydmyket av Mjøndalen onsdag kveld og rykket ned fra Tippeligaen. Men i 1984 var det Sunndal som slo bergenserne.

...

Varmt velkommen til kirke

Familiegudstjenesten søndag blir spesiell.

...

Nødnettet på plass

I løpet av neste år skal det nye nødnettet være klart i hele landet. Da kan nødetetane kommunisere med hverandre. – Dette blir et godt hjelpemiddel for oss, sier lensmann Hallvard Vermøy.