Gå til sidens hovedinnhold

E24: Disse kjemper om batterifabrikk

– Vi jobber på høygir, sier Steinkjerordføreren.

(nt24.no:) Equinor, Norsk Hydro og Panasonic skal bygge en batterifabrikk i Norge. Tomten må være byggeklar til 2023.

E24 har snakket med folk i flere kommuner som jobber for å få storinvesteringen til akkurat deres trakter.

Les også

Orienterer formannskapet om at Sunndal melder seg på i kampen for å få batterifabrikk

Kraftoverskudd

Steinkjers ordfører Anne Berit Lein (Sp) sier til avisen at politikerne og lokalt næringsliv jobber på høygir med å åpne mer næringsareal og levere et prospekt.

– Vi jobber nå for å kunne legge frem et veldig bra prospekt, hvor vi tar hensyn til bærekraft både når det gjelder jordvern, transport via sjø og tilgang på grønn energi, sier Lein til E24.

Hun peker på kraftoverskudd og nærhet til teknologimiljøer.

Dette er saken: Batterifabrikk

Panasonic, Equinor og Hydro har inngått et strategisk samarbeid for å se på mulighetene for å bygge en bærekraftig og kostnadseffektiv europeisk batterivirksomhet i Norge. Partnerskapet skal identifisere mulige lokasjoner i Norge i en forstudie som går fram til sommeren 2021. I første omgang ønsker de å identifisere 10-15 lokasjoner, for deretter å fokusere på tre konkurransedyktige alternativer innen midten av 2021.

Bestillinga til kommunene viser at batteriinitiativet kan utløse en gigantisk industriutbygging:

  • Areal: Ca. 400 dekar i første fase, med mulighet for utvidelse til 1.000 dekar. Tomta må være egnet for bygningsmasse på 200.000 kvadratmeter og ca. 20 meter byggehøyde, og må senest være byggeklar i 2023.
  • Elektrisk kraft: Ca. 100 megawatt i første fase, med mulighet for ekspansjon med ytterligere 200 megawatt.
  • Vann: Ca. 3000 kubikkmeter kjøle- og prosessvann per dag.
  • Bemanning: Driftsbemanning på ca. 2.000 personer i første fase, hovedsakelig faglærte operatører og personer med universitetsutdanning.
  • Transport: Mulighet til inn- og uttransport av 200 containere per uke, samt nærhet til flyplass.

Konsortiet stiller også omfattende krav til transportløsninger, både for inn- og uttransport, og for arbeidsstyrken.

Forslag om aktuelle tomter, inkludert relevant informasjon ønskes mottatt innen 28. januar 2021.

Tolv konkurrerer i Vestland

Som NT24 tidligere har skrevet, mobiliserer også nabokommunene.

– Verdal Industripark med Ørin Nord eller Fiborgtangen. Begge vil ha gunstig plassering, og i aksen Trondheim – Steinkjer er jeg heller ikke i tvil om at det vil ligge godt til rette for å skaffe nok kompetent personell, har Proneo-sjef Per Anders Folldal tidligere sagt til Innherred.

Bare i Vestland skal tolv kommuner jobbe aktivt for å sikre seg fabrikken, skriver E24.

Saken fortsetter under tabellen.

2.000 ansatte

Prosjekteierne leter etter 10 – 15 steder som møter deres behov for arbeidskraft, logistikk og kraft, skriver Teknisk Ukeblad.

Ideen er å bruke norsk fornybar kraft til å få i gang bærekraftig produksjon av batterier til elbiler.

Befolkningsgrunnlaget må, ifølge TU, sikre tilgang på rundt regnet 2.000 faglærte operatører og personell med høyere utdanning.

Flere aktører har allerede besluttet å etablere storskala batteriproduksjon i Norge. Før jul kunngjorde selskapet Morrow Batteries at de har inngått en intensjonavtale om å etablere en gigantisk batterifabrikk i Arendal. I Mo i Rana planlegger Freyr AS bygging av en batterifabrikk i omtrent samme skala som Panasonic/Hydro/Equinor-prosjektet. Selskapet ønsker også å bygge et vindkraftverk i området. Også i Sverige lokkes internasjonale industrikjemper av fornybar energi: I Skellefteå skal Northvolt, med blant andre Volkswagen på eiersida, bygge en 500 mål stor batterifabrikk.

Kommentarer til denne saken