Jo Inge Nes ny produsent for Lady Arbuthnott – frua på Elverhøy

Satser videre: Jo Inge Nes og Heidi Lund Silseth.

Satser videre: Jo Inge Nes og Heidi Lund Silseth.

Av

Jo Inge Nes blir ny Lady-produsent etter Tommy Fossum, som tiltrer stillingen som redaktør og daglig leder for Driva.

DEL

– Tommy Fossum har gjort en meget solid jobb med produksjonen og også bidratt til å styrke soliditeten gjennom tilleggsaktiviteter og tilskudd de årene han har vært med. Heldigvis har vi funnet en meget god og velkvalifisert erstatter, som vi er veldig glade for at har sagt ja til å bli vår nye produsent, sier styreleder i JazzåTeatret produksjon, Eva Heidi Lund Silseth, i en pressemelding.

Stor respekt og beundring

Den nye produsenten har siden 1992 vært distriktsmusiker i Møre og Rosmdal. Han er MOT-ambassadør og kulturskolelærer som har spilt trommer i Lady Arbuthnott-forestillingen i så å si alle år stykket er spilt!

›– Ingen tvil om at erfaringen og kompetansen er på plass, sier Lund Silseth.

Nes har jobbet som komponist og produsent for mange produksjoner, og har også vært scenesjef og jobbet med Lady-produksjonen gjennom Sunndal Aktivum for en del år tilbake.

Jo Inge Nes selv sier at han er svært glad for å få muligheten til å bidra i produksjonen på denne måten.

– Jeg har et bankende hjerte for Ladyen. Siden jeg har jobbet med musikk og teater hele livet, vet jeg hvilken vanvittig respekt og beundring dette teaterstykket har i Norge. Det finnes ikke maken til forestilling, sies det. Og dette har vi på Sunndalsøra! Vi forvalter en skatt som er større enn mange vet. Ladyen har satt Sunndal på kartet som ingenting annet etter den industrielle utbygginga på 50-tallet. Min oppgave blir, sammen med styret, å manøvrere oss gjennom korona-tida og komme gjennom den uten at det lokale og regionale engasjementet forsvinner. Vi må holde stykket varmt, sier Nes, og viser til de store ringvirkninger musikkteatret for lokalsamfunnet vårt.

«Ladyen» betyr mye for mange

– Ikke bare engasjerer det folk på og rundt scena, men det sørger også for gode inntekter for lokalt næringsliv. Mange er skeptiske til å bruke midler på kultur nå i disse nedskjæringstider, men kulturen er viktig for menneskene som bor her, og den sørger for store omsetningstall for både kommunen og handelsnæringa. Målet er å komme styrka ut av den krevende tida vi er inne i, og det gjør vi ved hjelp av våre sponsorer, bidragsytere og de mange frivillige som har bidratt til å skape Norges lengstlevende musikkteater som i alle år har trukket fulle hus.

Det var solgt nærmere 2200 billetter til selve forestillingen da Norge ble rammet av korona-pandemien og da forestillingen måtte avlyse alle planlagte arrangementer med 25 årsjubileet. I stedet lagde produksjonen flere digitale produksjoner; en musikkvideo, et talkshow, to konserter – og forestillingen «Ladyens historietime», som besøkte skoler, barnehage og institusjoner i Sunndal i juni.

– Dette kunne vi gjøre takket være gode og langsiktige sponsorer og samarbeidspartnere. Vi vil rette en stor takk for deres støtte, sier Lund Silseth.

Skal levere opplevelser – uansett

JazzåTeatret produksjonplanlegger nå hvordan de skal håndtere koronasituasjonen, som ser ut til å være med oss en stund til.

– Situasjonen er svært utfordrende og uoversiktlig. Det vi er helt sikre på er at vi skal tilby kulturopplevelser til vårt publikum også i 2021. Vår plan A er at vi skal få til å kjøre Lady Arbuthnott i Hovshall som normalt. Samtidig må vi også legge en plan som tar høyde for at dagens restriksjoner fortsatt vil gjelde våren og sommeren 2021. Da vil det slik vi ser det ikke bli mulig å overholde smittevernreglene og spille Ladyen med massescener og så mange aktører samlet under trange forhold, sier Lund Silseth.

JazzåTeatret produksjon vil framover derfor også se på hva de kan gjøre for å holde produksjonen levende og få til å gi vårt trofaste publikum noen Barbara-opplevelser selv om vi skulle måtte avlyse også i 2021.

– Vi må tenke kreativt og se på hva som er mulig og også diskutere dette med våre samarbeidspartnere og sponsorer for å se på hva vi kan få til om plan A ikke kan gjennomføres, sier styrelederen.

JazzåTeatret produksjon AS eies helt og fullt av det frivillige teaterlaget JazzåTeateret.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken