Det viser ferske tall fra Mediebarometeret.

– Etter en fin liten vekst i august og september, får vi en nedtur i oktober måned. Det skal derfor svært mye til at vi lander på plusstall når året er ferdig, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

TV som helhetlig kanal faller med 7,9 prosent, mens internett faller med 1,1 prosent. Det er bare utendørsreklame som enkeltkanal som er på plussiden så langt.

Det gjør også tre underkategorier innen internett. Sosiale medier har en vekst på 1,7 prosent, søk vokser med 1,8 prosent og video har en vekst på 1,3 prosent.

Reklame i ukepressen har falt mest med 25,3 prosent, mens dagspressen har tapt 15,5 prosent.

Så langt i år er det omsatt reklame via mediebyråene for vel 8,1 milliarder kroner. I samme periode i fjor var det omsatt reklame for 8,49 milliarder kroner.

(©NTB)