Kjøper ni aviser: Amedia styrker posisjonen som landets ledende lokale medieeier

Nordsjø Media og Amedia er enige om at Amedia skal overta samtlige aksjer i medieselskapet som eier ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder. Overtagelsen forventes å finne sted tidlig i 2019.

DEL

Med oppkjøpet av Nordsjø Media vil Amedia utvide porteføljen av lokalaviser fra 63 til 72 og styrke sin posisjon som landets ledende lokale medieeier.

– Amedias fremste oppgave er å sikre Norge et mangfold av sterke lokalaviser over hele landet. Etter oppkjøpet vil Amedia ha nær 900 journalister i lokalsamfunn landet rundt som ivaretar innbyggernes behov for nyheter, debatt, kunnskap og identitet. Vi er svært glade for den tilliten vi er gitt for å videreutvikle ni viktige lokalaviser i Rogaland og Agder. Samtlige passer svært godt inn i Amedia-familien, og denne avtalen er med på å gi ytterligere styrke til nettverket av norske lokalaviser, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Han karakteriserer Nordsjø Media som et svært veldrevet konsern som Amedia ser frem til å bli enda bedre kjent med.

Nordsjø Medias ni lokale mediehus dekker områdene fra Boknafjord i nord til Lyngdal i sør. Avisene Jærbladet, Dalane Tidende, Avisen Agder, Sandnesposten, Solabladet, Strandbuen, Gjesdalbuen, Bygdebladet og Lyngdals Avis har et samlet opplag på 48.413 eksemplarer og trykkes i Nordsjø Medias avistrykkeri i Egersund, som også omfattes av avtalen. Totalt sysselsetter virksomhetene cirka 110 årsverk og har en årsomsetning på cirka 160 millioner kroner.

– Mediebransjen er i kraftig endring. Vi er kommet til et punkt der både avisene og eierskapet trenger fornyelse. Den beste måten vi kan sikre våre lokalavisers fremtid på, er ved å overlate eierskapet til et profesjonelt medieselskap. Våre mediehus fortjener en aktiv eier som med kraft investerer i teknologi og kompetanse. Amedia er en langsiktig, solid eier som har bevist at de bedre enn noen evner å utvikle lokalavisene. Derfor er det så viktig for oss at det er Amedia som overtar Nordsjø Media, sier styreleder i Nordsjø Media, Ivar Rusdal.

Rusdal opplyser at salg av virksomhetene er blitt ytterligere aktualisert som følge av forestående generasjonsskifter. Samtidig står selskapene foran betydelige investeringer i kompetanse og teknologi.

– Selv om det er vemodig å gi slipp på 144 år med lokalt medieeierskap i Rogaland og Agder, er dette en helt riktig og nødvendig beslutning.


Artikkeltags