Aura Avis blir todagersavis fra november

Digital satsing: Christian Grøtte (t.v.), Lars Steinar Ansnes og Tommy Rustad er tre i redaksjonen som nå skal være med på den digitale satsingen i Aura Avis.

Digital satsing: Christian Grøtte (t.v.), Lars Steinar Ansnes og Tommy Rustad er tre i redaksjonen som nå skal være med på den digitale satsingen i Aura Avis.

Ansvarlig redaktør i Aura Avis, Lars Steinar Ansnes, har en viktig melding til leserne av avisa. Fra 1. november kommer Aura Avis ut på papir to dager i uka. Utgivelsesdager blir tirsdag og torsdag.

DEL

– Dette gjør vi fordi vi vil styrke det digitale tilbudet til leserne. Signalene er klare – leserne er på vei mot de digitale plattformene, og vi må være der leserne beveger seg mot, sier Ansnes.

Digital satsing

Redaktøren ser det tydeligst på økningen av digitale abonnenter. Så å si alle nye abonnement som tegnes er digitale. Dermed er avisen nødt til å ta grep.

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å være offensive, og være i forkant av en utvikling som forsterker seg. Aura Avis skal også i framtida være en ledende nyhetsformidler i Sunndal og Tingvoll. Dette har ikke noe med økonomiske innsparinger å gjøre. Overgangen til todagersavis er et rent strategisk grep, sier Ansnes.

Ved å gå fra tre til to papirutgivelser i uken blir det bedre tid til å skrive flere saker.

– Et viktig moment er at vi frigjør ressurser til å skrive saker. Redaksjonen i Aura Avis kommer til å produsere mer stoff. Det er en erfaring vi gjorde oss i sommer da vi hadde en periode med to papiraviser i uka, som viste nettopp det at vi produserte mer stoff.

Fortsatt papir

Det er naturlig at hendelsesnyheter kommer først på nettet, men det vil ikke si at papiravisen blir utdatert.

– Det er viktig å understreke at papiravisa ikke vil bli et b-produkt. Papiravisa vil fortsatt være en viktig del av Aura Avis. Hver enkelt utgave blir nå fyldigere enn det man er vant med de siste årene.

– Hvorfor papiravis på tirsdager og torsdager?

– Vi er nødt til å beholde torsdag fordi det er den viktigste annonsedagen for den lokale handelsstanden. Og siden mandag av økonomiske og praktiske grunner er uaktuell, så ga tirsdag seg selv, sier Ansnes.

Redaktøren oppfordrer alle som er komplettabonnenter til å skaffe seg AiD, om de ikke allerede har gjort det.

– De som ikke får det til på egen hånd kan kontakte oss, så skal vi hjelpe abonnenten til å bli en digital bruker.

Nødvendig grep

Styreleder i Aura Avis, Svein Atle Huus, sier at overgangen til todagersavis er et nødvendig tiltak.

– Som alle andre lokalaviser, så opplever vi at stadig flere søker til de digitale flatene for å holde seg oppdatert på siste nytt fra sine lokalsamfunn. Da er det avgjørende at vi som lokalavis også er til stede på de digitale flatene hver dag, fra morgen til kveld, med godt lokalt innhold som leserne er villige til å betale for. For å finansiere journalistikken i årene som kommer er vi avhengige av abonnementsvekst. Da er det helt nødvendig at vi når de yngre aldersgruppene, og de når vi først og fremst i de digitale kanalene. Derfor mener jeg det er riktig og nødvendig for Aura Avis å ta et nytt steg nå, der vi styrker satsingen på godt lokalt innhold digitalt, sier Huus.

Del av en trend

Frekvensreduksjon er en trend som er i ferd med å nå avis-Norge med full tynge. Bare i konsernet Amedia, som eier Aura Avis, har 13–14 aviser redusert antall papirutgivelser i uka det siste året. Flere vil komme etter.


Artikkeltags