Pass på vekta når du trekker henger med elbil

Feil førerkortklasse er som å kjøre uten lappen. Pass på totalvekten når du skal trekke henger med elbilen.

Feil førerkortklasse er som å kjøre uten lappen. Pass på totalvekten når du skal trekke henger med elbilen. Foto:

Flere av de store elbilene kan trekke tilhenger, men høy vekt på bilen gjør at du kan slite med å trekke båthengeren med førerkort klasse B.

DEL

– Det er viktig å sjekke førerkortet før du kjører avgårde med båten eller campingvogna i Kristi Himmelfartshelgen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Utvalget av elbiler øker, men fortsatt er det bare et fåtall som kan trekke henger. Elbiler veier mer enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Årsaken er batteripakken som gjør at bilen legger på seg noen kilo.

Skal du trekke henger er det viktig å sjekke tillatt totalvekt for både bil og henger, minner NAF om. Tillatt totalvekt er vekten til bilen med last og tilhengeren med last.

Samme som å kjøre uten førerkort

– Det er en begrensning på hvor mye tillatt totalvekt man kan kjøre med vanlig lappen. Om du ikke har førerkort for den lasten du kjører med, er det det samme som å kjøre uten gyldig førerkort, sier Sødal.

– Husk også at bilen må tåle å trekke hengeren. Sjekk vognkortet til bilen for hvor mye last hengerfestet ditt tåler, fortsetter han.

Store begrensninger

Av elbilene som kan trekke tilhenger har noen store begrensninger på hvor mye de kan dra på. Jaguar I-PACE og Nissan e-NV200 kan trekke såpass lite på hengerfestet at de ikke kan trekke tilhengere fra bensinstasjonen eller familiens båthenger eller campingvogn. I tillegg er det fort gjort at båten eller campingvognen må stå igjen hjemme med elbiler som Tesla Model X og Audi e-tron fordi totalvekten blir før høy.

– Skal du trekke tungt er det nesten en skjebnens ironi at det er enklere med en lettere bil som gjør at du har mer til overs til båthengeren, sier Nils Sødal i pressmeldingen.

Kompliserte regler

Reglene for tilhenger og vektgrensene er kompliserte. Mange kjører nok med tyngre last enn det de har lov til både med el-, bensin- og dieselbil, ifølge NAF.

– For de som er ferske elbilister er det viktig å huske at bilen de har kjøpt er tyngre enn de er vant til. Da er det mulig man må få tatt en ny førerkortklasse på førerkortet sitt for å kjøre lovlig med henger, rådgir Nils Sødal.

Nordmenn elsker hengerfeste, selv om de ikke nødvendigvis bruker det så ofte. NAF har spurt et utvalg medlemmer om hva som kreves for at de skal velge elbil, og over halvparten forlanger hengerfeste. Dette er faktisk det viktigste kravet til en elbil for mange, nest etter tilstrekkelig rekkevidde.

Artikkeltags