[Avisa Nordland] – Det var litt blandede følelser. Det er både rart og trasig å måtte forlate SAS

Det sier bodøværingen Ingrid Gulstuen Krogh til Avisa Nordland. Sammen med samboeren Joachim de Raad Ness var nyttårsaften deres siste dag på jobb som piloter i SAS.

Ingrid og samboeren er ikke alene om å bli sagt opp i flybransjen det siste året. Totalt ble 560 skandinaviske piloter sagt opp i SAS i sommer, ifølge E24. Også i Widerøe og Norwegian har hundrevis av ansatte mistet jobben som følge av koronakrisen, som har rammet luftfartsnæringen hardt.

Usikkerhet

Det siste året har vært preget av usikkerhet på jobben til Krogh og samboeren.

– Det gjør noe med hele stemningen hvis noen blir permittert eller sagt opp. Det har vært en del kjipe nyheter i år, men jeg opplever at et veldig støttende jobbmiljø, der man har forståelse for hverandres situasjon. De aller fleste har jo på et tidspunkt blitt permittert eller sagt opp, sier Krogh.

Krogh forteller at flybransjen er påvirket av konkurranse.

– De selskapene som har vært etablert i mange år i Norge, har plutselig fått konkurranse.

Et av selskapene som har gitt konkurranse på det norske markedet er Wizz Air, som tidligere i år annonserte at det skulle starte innenlandsflyginger i Norge.

Furore

Det skapte furore blant mange som mente at flyselskapet ikke forholder seg til norske arbeidsvilkår, blant annet ved å ikke tillate ansatte å organisere seg. Wizz Airs direktør, József Váradi, har tidligere uttalt at selskapet er en arbeidsgiver uten fagforeninger, og har avvist planer om forhandlinger med norske arbeidstakerorganisasjoner.

– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, uttalte Váradi til E24.

Ingrid Krogh mener det er viktig å drive et flyselskap forsvarlig, både med tanke på de ansatte og sikkerheten til passasjerene.

– Det er absolutt helt avgjørende at det er mulig å organisere seg som arbeidstaker, jeg ser ikke helt hvordan man skal klare å drive trygt i flybransjen uten gode arbeidsvilkår, forteller Krogh.

– Fantastisk bra

Siste turen i kabinen ble gjennomført i går, da hun fløy fra Oslo til Bardufoss. Dagens arbeidsdag innebar transport hjem igjen til Oslo.

Hun kommer til å savne kollegene i SAS.

– Arbeidsmiljøet har vært helt fantastisk bra, det er kollegene jeg kommer til å savne mest, sier Krogh.

Etter fem lykkelige år i SAS går veien til Tromsø for å ta opp studiene hun la på hylla da hun fikk jobb som pilot.

– Nå har jeg en gylden mulighet til å fullføre studiene i samfunnssikkerhet ved UiT, sier hun.

Men hun har ikke gitt opp håpet om å komme tilbake bak flyspakene.

– SAS har sagt at de håper vi kommer tilbake som fort som mulig, kanskje i løpet av 2021. Men alt avhenger av etterspørsel, avslutter Krogh.