Krever el-ferger

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

LO-forbund mener regjeringens tiltakspakke er en bløff.

DEL

Forbundsleder Jan Olav Andersen i EL og IT Forbundet vil bytte landets dieselferger med elferger.

– Arbeidsplasser kan skapes umiddelbart. Klimautslippene kan gå ned og fergeflåten blir bedre. Tre fluer i én smekk, sier forbundsleder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Revidert budsjett

Om en drøy måned, 11. mai, legger regjeringen fram Revidert Nasjonalbudsjett (RNB). En gyllen mulighet for å gjøre noe med ledigheten, mener LO-forbundet som nå ber regjeringen investere i nye elferjer for å bekjempe ledigheten på Vestlandet.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser en arbeidsledighet på 4,8 prosent av arbeidsstyrken. Antallet uten jobb har dermed økt med 47.000 siden 1. mai i 2014.

– Ledigheten har økt i lang tid og må møtes med en mer aktiv sysselsettingspolitikk enn hittil. Regjeringen kom med en tiltakspakke i statsbudsjettet i fjor som viste seg å være en bløff. Pengene gikk ikke dit de skulle. Nå bør det rettes opp med nye og treffsikre tiltak, mener Jan Olav Andersen, og peker blant annet på landets fergeflåte.

Støtteordninger

Ved å styrke støtteordningene i revidert nasjonalbudsjett, kan både den statlige og fylkeskommunale fergeflåten fornyes.

– Norge kan kutte CO2-utslipp tilsvarende 80.000 personbiler per år ved å erstatte dieseldrevne bilferger med batterifartøy på 52 fergestrekninger, påpeker han.

Også NHO-leder Kristin Skogen Lund har vært inne på det samme, blant annet på Arbeiderpartiets industrikonferanse.

Deadline

Arbeiderpartiet har satt 2030 som deadline for å elektrifisering av fergestrekningene.

Av de totalt 180 fergene som krysser norske fjorder, vil det lønne seg å skifte ut 84 til batteridrift og 43 til hybrid drift, ifølge en studie som Siemens har utført i samarbeid med Bellona.

Tiltaket vil redusere CO2-utslippene med 300.000 tonn i året. (ANB)

Artikkeltags