Gå til sidens hovedinnhold

Redusert frekvens på Halsa-Kanestraum: - Beregn ekstra god tid

Første januar 2021 starter ny ferjekontrakt med større ferjer og bedre kapasitet på E39 Halsa – Kanestraum. Arbeidet med å bygge nye ferjekaier gjør at det blir en midlertidig redusert frekvens på ferjesambandet.

– Vi bygger nye ferjeleier trinnvis. Byggeprosjektet går nå inn i en ny fase og trafikken blir flyttet over til den nye sør-kaia på Kanestraum. Der skal vi rive den eksisterende midt-delen på kaia og erstatte den med ny konstruksjon. Det blir i denne fasen bare fendring på den ytre delen og den indre delen av ny kai, forteller Gunn Tove Sæterøy i Statens vegvesen i en pressemelding.

Dette gjør at byggeprosjektet går inn i en sårbar fase, hvor det kreves ekstra fokus på sikkerhet ved tillegging til kai.

Fra og med 2. november og ut året vil det dermed være halvtimes avganger, i stedet for hvert tjuende minutt på ferjeovergangen Halsa – Kanestraum på E39.

– På denne tiden av året er trafikken lav, slik at vi mener trafikkavviklingen vil gå bra, uten at det blir for mange gjenstående biler. Men det det kan være lurt for trafikanter som skal kjøre strekningen å beregne litt ekstra god tid frem til nyttår, før forholdene blir enda bedre enn de har vært over nyttår, oppfordrer Sæterøy.

- Spesielt fredag og søndager kan det bli noen gjenstående biler, som nå altså må vente en halv time på ny ferje, i stedet for de tjue minuttene det tar i dag, presiserer Sæterøy.

Nye ferjerute blir publisert på frammr.no og på Fjord1 sine siden når de er klare.

Kommentarer til denne saken