Rema faller mest av matvaregigantene

Av

Dagligvarekjeden Extra hadde i 2019 en markedsandel på 14,7 prosent. Det innebar en økning på 1,4 prosentpoeng, viser ferske tall fra analysebyrået Nielsen.

DEL

Remas markedsandel falt med 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent. De blir nå pustet i nakken av hovedkonkurrenten Kiwi som øker med 0,5 prosentpoeng til 21,8 prosent.

I november i fjor viste en gjennomgang gjennomført av Konkurransetilsynet at Norgesgruppen alltid får bedre betingelser fra leverandørene enn Coop og Rema 1000. For noen varer er prisforskjellen over 15 prosent.

– Det er vanskelig å si hvor mye av denne utviklingen som kan forklares med ulike innkjøpsbetingelser, men det er klart at disse dramatiske forskjellene er rotårsaken til veldig mye, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000 i en pressemelding.

Han mener likevel at de må se på markedsføringen med et kritisk blikk, og også på hvordan butikkene deres ser ut.

Artikkeltags