For raskt for norsk skog

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Når dieselet i 2020 skal ha en femtedel biodrivstoff i seg, blir det ikke fra norsk skog.

– Noen få liter skal vi klare å presse ut i Norge i 2020, men det er store investeringer som skal på plass som kommersielle aktører skal gjøre på selvstendig grunnlag. Jeg håper og tror vi skal ha produksjon i Norge klart i 2021 eller 2022, ser administrerende direktør i Norges Skogeierforbund Erik Lahnstein til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Statsbudsjettet

I helga kom endelig statsbudsjettet i havn. Blant annet ble samarbeidspartiene enige om å øke andelen biodrivstoff fram mot 2020, der man til slutt skal ende opp med 20 prosent biodrivstoff i pumpene. Av disse skal 8 prosent være såkalt avansert biodrivstoff.

Dette innebærer en kraftig opptrapping og framskynding av satsing på norsk biodrivstoff. Men det aller meste av dette drivstoffet må kjøpes på det internasjonale markedet.

– 20 prosent er et veldig ambisiøst mål på så kort tid. Vår bransje er klare til å bidra i den omstillingen, men vi er overrasket over at Stortinget legger opp til et så mye raskere tempo enn det regjeringen la opp til, sier generalsekretær ved Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise Nøstvik.

I budsjettforliket er det lagt opp til at 8 prosent av biodrivstoffet skal være såkalt avansert biodrivstoff, som blant annet kan lages av rester av jordbruk og skogbruk. Dette er ventet å kunne gi god klimaeffekt. Resten er såkalt førstegenerasjons biodrivstoff, som blant annet kan lages av klimaverstingen palmeolje, og som er langt mer omdiskutert.

Men etterspørselen etter det «gode» drivstoffet er forventet å skyte i været i årene framover, og kan bli vrient å få tak i for Norge om ikke produksjonen går opp.

Tilbud og etterspørsel

– Det er ikke bare Norge som skal ha dette. Det satses i land som Sverige, Finland og Tyskland. Og EU skjerper bruken av biodrivstoff av matvekster. Så dette er veldig ambisiøst, sier fagsjef i Naturvernforbundet, Holger Schlaupitz.

Det samme sier Norsk Petroleumsinstitutt, som er en organisasjon for petroleumsproduserende bedrifter.

– Dette er et internasjonalt marked, og alle land vil egentlig gå i den retningen. Så utfordringen nå er tilgangen. Alle vil ha tak i det avanserte drivstoffet, sier Nøstvik i NP.

Nå ønsker både NP og skogeierforbundet seg en mer langsiktig plan fram mot 2030.  (ANB)

Artikkeltags