(Akershus Amtstidende)

(NETTAVISEN): Er du glad i en kopp kaffe for å starte dagen? Så kanskje tre, fire eller fem kopper for å komme deg gjennom arbeidsdagen? Kanskje enda mer?

Da kan hvilken kaffe du velger, spille en svært viktig rolle for kolesterolnivået i blodet ditt.

Og la det være sagt først som sist: Det er ikke slik at du bør slutte å drikke kaffe, men det kan være lurt å se på hva slags kaffe du drikker, eller i antall kopper.

– Disse fettstoffene er i en annen liga

For i kaffe finnes det spesielle typer kaffefett som kalles diterpener og hovedtypen kalles cafestol og kahweol.

– Det er faktisk de mest kolesterol-økende stoffene vi kjenner til, forteller lege og professor emeritus i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon.

– Vi vet at visse mettede fettsyrer og såkalte transumettede fettsyrer har en kolesterol-økende effekt, men disse fettstoffene i kaffe er i en annen liga, dette er 10-100 ganger mer potent, forteller Drevon.

Undersøkte kaffevaner i Tromsø

Norske forskere under ledelse av spesialist i indremedisin Dag Thelle fant ut av dette allerede på 80-tallet. De ville finne ut hvorfor menn i Tromsø døde av hjerteinfarkt hyppigere enn ellers i landet. Blant annet så man at kolesterol-nivået til mennene man undersøkte var høyt.

Undersøkelsen fortsatte deretter med både menn og kvinner, og forskerne så at kolesterolnivået var høyt hos dem som drakk mye kaffe.

Den gangen var det vanligst å drikke kokekaffe i Nord-Norge. Det som siden ble kjent som «Tromsøundersøkelsen» viste altså at antall kopper man drikker av kaffe per dag sørger for en lineær økning i kolesterolet.

– Man sjekket om det kunne skyldes kosthold, om de brukte fløte i kaffen og så videre, uten at dette var forklaringen. Så var det en nederlender som hadde en forestilling om at det kunne skyldes fettet i kaffen, og som sentrifugerte 1500 liter kokekaffe. Det som fløt på toppen av de 1500 literne kokekaffe ble så konsentrert opp for å gis til forsøkspersoner.

– Når du koker kaffe på den gammeldagse måten, ser du et blågult lag på overflaten av kaffen. Det er en oljeemulsjon som inneholder kaffefett, forklarer Christian A. Drevon.

Kaffefett fra kokekaffe ga 36 prosent kolesterol-økning

Deretter utførte de en dobbelt blind undersøkelse, som betyr at verken testpersoner eller forskerne visste hvem som fikk aktive stoffer og hvem som fikk placebo. Den ene gruppen fikk fettfri yoghurt med kaffefett, mens den andre gruppen fikk yoghurt med placebo.

– Da fant man en 36 prosents økning i kolesterolnivået i blodet hos de som fikk kaffefett. Det er en formidabel, negativ effekt på 12 uker. Denne økningen kunne man så vise at skyldtes cafestol og kahweol. Disse stoffene finnes bare i kaffe, det er ingen andre matvarer som inneholder disse fettstoffene, forteller Drevon.

– Hva har det å si at kolesterolet øker på grunn av kaffefettet?

– De studiene som er gjort viser at kaffefettet i løpet av uker øker kolesterolnivået i blodet, og over mange år med høyt kolesterolnivå avleires dette i middels store arterier, særlig i kransarteriene til hjertet, og dette kan gi infarkter, forteller han.

Disse kaffetypene er kolesterol-vennlige

Så når kan du egentlig vite om du får i deg kaffefett eller ikke?

Vel, det handler i stor grad om hvordan kaffen tilberedes. Bruker du filterkaffe eller pulverkaffe så unngår du fettstoffene i kaffe.

– Under prepareringen av filterkaffe så sitter fettet igjen i gruten, og de fettstoffene som eventuelt havner i kaffen er så lite at det nesten ikke er målbart, forteller Drevon.

Med pulverkaffe så kokes kaffen, filtreres og frysetørres, hvilket betyr at man fjerner både vann og kaffefett og sitter igjen med kaffen som løser seg opp direkte. Det vil si at ved tilberedelse av filterkaffe og pulverkaffe fjerner man cafestol og kahweol.

– Dermed får du ingen effekt av det kaffefettet hvis du drikker disse typene, fordi det er ikke der, forteller han.

Dette er kaffefett-verstingene

Verstingene er først og fremst de kaffetypene som ikke prepareres gjennom et papirfilter:

Kokekaffe er aller verst, deretter presskannekaffe, tett etterfulgt av kaffemaskiner man ofte finner på arbeidsplasser og kaffekapsler.

På arbeidsplassen er det en kjent sak at det kan bli en del kaffekopper. Både kaffemaskiner som kverner med kaffebønnene rett før kaffen tilberedes og de maskinene som benytter kapsler, gir oftest betydelige mengder kaffefett, advarer professoren.

– Kapsler inneholder stort sett nokså mye kaffefett, men det har med geometrien på kapslene å gjøre. Er kaffekapselen veldig flat går det meste av kaffefettstoffene tvers gjennom og rett i kaffen din, men er den avlang så sitter mer av fettstoffene igjen i kapselen, sier han og legger til:

– Men hvis du er opptatt av helse når det kommer til kaffe, så er det to ting som gjelder, pulver eller filter.

Mengde har veldig mye å si

– Hva med kaffe man kjøper på kaffebarer?

– Om det er filterkaffe er det helt greit. De fleste av kaffevariantene som cappuccino, latte og så videre, er preparert med metallfilter som presser varmt kokende vann gjennom kaffen og metallfilteret, og ned i en kopp eller kanne. Så og si alle de variantene som prepareres i metallfilter gir betydelig innhold av kaffefett, forteller han og legger til:

– Det er forøvrig snakk om dose. Tar du en kopp på kaffebar i ny og ne så har det ikke mye å si, men hvis du drikker mange kopper om dagen betyr det temmelig mye, påpeker han.

Om du likevel er veldig glad i de overnevnte «verstingene» handler det altså om moderasjon om du ønsker å ta hensyn til kolesterolnivået.

De færreste kjøper fire-fem kopper latte eller cappuccino på en kaffebar daglig, men om du for eksempel drikker mange kopper fra kaffemaskinen på jobben daglig, eller du bruker presskanne på hjemmekontoret, bør du vurdere å lage kaffe i filter eller bruke pulverkaffe.

– Filterkaffe gir en renere smak

Drevon forteller at han i forbindelse med en artikkel for noen år tilbake snakket med kaffeguru Tim Wendelboe om kaffefett.

– Han og jeg var helt enig om at filterkaffe er tingen. Han påsto at det ga den reneste smaken og at du med et filter også tar bort litt av bitterheten i kokekaffen og presskanne-kaffen, så filterkaffe var det ultimate for noen år siden. Hva vi foretrekker kan jo endre seg på grunn av moten, sier lege og professor Drevon.

Om du drikker mye kaffe og er redd det påvirker kolesterol-nivået, så er det sikrest å få målt dette med en blodprøve.

– Folk dør for tidlig på grunn av høyt kolesterol, så jeg mener alle bør vite hva ens eget kolesterolnivå er. Hvis du skal leve et godt liv må du kunne litt om kroppen din, som høyde og vekt, og du må også vite noen verdier i kroppen og blodet ditt – og dette er en av de tingene du må vite, sier lege og professor Drevon.

– Er du opptatt av helse har jeg ett råd, da bruker du filterkaffe eller pulverkaffe. Det går an å leve fullverdige kaffeliv med de variantene for de aller fleste, selv om noen vil si det som å vaske beina med raggsokkene på, humrer Drevon.